Сутність і дидактичні можливості екологічного виховання
За чисті води, чисті ріки
Боротись будемо навіки.
Хай стане чистою земля!
Бо в ній господар – ти і я.
Ю.Олійник
Сучасні масштаби екологічних змін створюють реальну загрозу життю людей, тому навчально-виховна діяльність школи має бути спрямована на виховання екологічної культури учнів,щоб виросло покоління, яке охоронятиме довкілля.
Виходячи з актуальності означеної проблеми, виникла потреба в екологічному вихованні учнів.
Екологічне виховання — це систематична педагогічна діяльність, спрямована на розвиток в учнів екологічної культури.
Його завдання - сприяти нагромадженню екологічних знань, виховувати любов до природи, прагнення берегти, примножувати її багатства, формувати вміння і навички діяльності в природі. Екологічне виховання передбачає розкриття сутності світу природи — середовища перебування людини, яка має бути зацікавлена у збереженій цілісності, чистоти, гармонії в природі. Це, зокрема, вміння осмислювати екологічні явища, робити висновки про стан природи, розумно взаємодіяти з нею. Естетична краса природи сприяє формуванню моральних почуттів обов'язку і відповідальності за її збереження, спонукає до природоохоронної діяльності. Отож, любов до природи слід виховувати з раннього дитинства.
Екологічне виховання здійснюється на всіх етапах навчання в школі, на кожному з яких ставиться певна мета, завдання, добирається відповідна методика з огляду на вікові особливості учнів.
Загальна мета екологічного виховання учнів може бути реалізована через систему завдань:
— формування в учнів розуміння необхідної гармонії людини з природою;
— оволодіння знаннями про природу (зокрема свого краю);
— виховання почуття відповідальності за природу як національне багатство, основу життя на Землі;
— формування готовності до активної екологічної діяльності та основ глобального екологічного мислення.
Екологічна освіта розглядається як один із найпотужніших важелів повороту людства в його ставленнідо навколишнього середовища від руйнівного, споживацького до конструктивного, бережливого, відновлювального.
З огляду на це, поняття "екологічне виховання" - то педагогічний процес, спрямований на формування екологічної культури особистості.
Досягнення поставленої мети можливе за умови виконання послідовних навчально-виховних завдань:
• формувати екологічно орієнтовані стосунки і цінності, спрямовані па подолання конфліктів між людиною і навколишнім середовищем;
• сприяти, щоб засвоєні знання і моральні принципи поведінки щодо навколиш-нього середовища ставали переконаннями особистості;
• розвивати почуття особистої відповідальності за стан навколишнього середовища на національному і глобальному рівнях;
• розкривати учням у доступній формі сутність сучасних проблем екології та її актуальність для людства;
• розвивати вміння приймати відповідальні рішення з питань охорони навколишнього середовища і діяти відповідно до них;
• залучати школярів до практичної діяльності під час вирішення проблем навколишнього середовища місцевого значення;
• розвивати у школярів почуття самоповаги і розуміння труднощів інших людей, бажання надати їм допомогу в складних життєвих ситуаціях;
• формувати знання і вміння дослідницького характеру, які б сприяли розвитку творчої і ділової активності у процесі вирішення екологічних проблем і пов'язаних з ними життєвих ситуацій.
Головна мета екологічної освіти полягає у створенні та забезпеченні протягом усього життя особистості умов становлення і розвитку екологічної культури як форми регуляції взаємодії людини з природою.
Екологічна освіта має бути безперервною і тривати в дошкільний, шкільний та після шкільний періоди. У початковій школі вона здійснюється, як відомо, на між предметній основі. Провідна роль тут належить таким навчальним предметам, як "Ознайомлення з навколишнім", "Природознавство" та "Читання". Зміст чинних програм дає змогу сформувати у дітей елементарні природничі та природоохоронні уявлення і поняття, виробити окремі природоохоронні вміння і навички, розкрити взаємозв'язки між неживою та живою природою, природою і людиною.
Сучасна початкова школа потребує інноваційних технологій, здатних підготувати школярів до життя в надзвичайно глобалізованому і динамічно змінному світі, навчити сприймати його як суттєву складову власного способу життя. Саме тому велику увагу я приділяю вихованню дитини, яка живе за сучасними законами, керується власними знаннями і переконаннями, росте всебічно розвиненою, самостійною і самодостатньою особистістю, потрібною суспільству.
Безумовно, що одним із основних понять інноваційних технологій є екологізація освіти. Адже людство повинно змінити своє ставлення до природи, змінити стиль своєї діяльності та існування, переоцінити життєві цінності. Настав час керуватися у своїх діях принципами екологічного гуманізму: не владарювати над природою, а співпрацювати з нею, бути не «царем природи», а її невіддільною часткою.
Уже в початкових класах діти мають зрозуміти, що людина - невід'ємна складова частина природи, що вона своєю діяльністю впливає на навколишнє середовище, і вплив її може бути як позитивний, так і негативний. Наприклад: на уроках природознавства можна показати, як внаслідок нерозумної діяльності людини змінилася кількість рослин, тварин, комах, птахів, провести уявну подорож "Сторінками Червоної книги". Для молодших школярів найдоступнішим є емоційно-естетичне сприйняття природного середовища. Завдання вчителя - передбачити способи поєднання емоційного ставлення до природи з пізнавальними завданнями щодо її вивчення та охорони. Важливе значення має безпосереднє спілкування з природою під час проведення спостережень, екскурсій, прогулянок, уроків мислення в природі. Вони мають засвоїти, що під час прогулянок, екскурсій, походів не можна голосно розмовляти, рвати квіти, ламати гілки дерев і кущів, руйнувати пташині гнізда, мурашники, забруднювати навколишнє середовище. Такі уроки розраховані на отримання дітьми емоційно-образної інформації про оточуючий світ, де учень ступає на шлях свободи пізнання, дослідного учіння. Об’єкти спостереження для дітей – загадка таємниця, яку так хочеться розгадати, відкрити, зазирнути у незвідане. Уроки, які ми провели, були «Танок осіннього листя», «Осінні пригоди у нашому парку», «Як дерево живе взимку», «Перші сніжинки», «Живе й неживе в природі», «Перші кроки весни»та ін.
Турботливе ставлення до природи формується у процесі гри. Ігри та вікторини на екологічну тематику стимулюють інтерес учнів до проблем навколишнього середовища і надають урокам яскравого емоційного забарвлення. Різноманітні ігри та вікторини можна використовувати на всіх етапах уроку: під час опитування, вивчення нового матеріалу, закріплення й узагальнення знань.
Наприклад, гра "Малята" до теми "Тварини - частина живої природи".
Програмовий зміст . Розширити знання учнів про диких тварин (лисиця, заєць, ведмідь, білка, їжак, вовк) та їхні повадки. Закріпити вміння правильно називати частини тіла тварин, виділяти істотні ознаки поняття "звірі".
Унаочнення. Картки із зображенням дорослих тварин та їхніх малят.
Хідгри Клас поділяється на дві групи. Одна з них отримує картки із зображенням дорослих тварин, інша — малят. "Малята" мають знайти своїх "батьків", потім описати зовнішній вигляд дорослого звіра. "Батьки" розповідають про спосіб живлення, окремі повадки та як вони піклуються про своїх малят. ,
Завдання. Фантазування. Барлога ведмедя зменшилася до розміру рукавички. Як житиме в ній ведмідь
В екологічному вихованні молодших школярів використовую також казки, які вчать дітей бути небайдужими до природи. Наприклад, казка "Я тобі потрібен".
Один із показників інтересу дітей до навколишнього середовища - їхнє бажання малювати і розповідати про нього. Демонструю дітям дві картини: "Зима" і "Літо" і пропоную доповнити силуетами тварин, які характерні для цієї пори року.
Найбільше задоволення школярам приносить творча робота, тому у діяльність школярів необхідно включати елементи дослідництва. Такі досліди не потребують дорогих реактивів і складних приладів, їх зможе виконати кожний учитель разом зі своїми учнями на уроках природознавства. Наприклад,досліди з рослинами: «Вплив сонячного світла на ріст рослини». Під час проведення дослідів учні поглиблюють набуті знання, набувають практичних умінь і навичок, необхідних для правильного використання і примноження природних багатств, у них формуються якості активних творців, а не споживачів і руйнівників. Екологічне виховання передбачає також вироблення навичок грамотної поведінки дітей у природі. Перевірку засвоєння екологічних знань учнями можна провести методом тестування:
1. Що може забруднювати навколишнє середовище? (Дощ, дерева, дим, сонце, риба, людина, фабрика) - підкресліть.
2. Забруднення повітря може призвести до (захворювання легенів, зміцнення здоров'я) - допишіть.
3. Підкресліть спосіб пересування, який не забруднює навколишнє середовище (автомобілем, автобусом, велосипедом, пішки).
4. Викресліть із наведеного те, чого не повинно бути у воді: рослин, паперу, пляшок, серветок, риби.
У процесі вивчення природознавства школярі набувають знань про складові елементи природи (рослини, тварини, ґрунти, корисні копалини та інше), про взаємозв'язки між неживою і живою природою, між природою і трудовою діяльністю людей. Для кращої активізації творчої діяльності учнів на уроках використовую різні види дидактичного матеріалу, в т. ч. ігри, вікторини, ребуси, загадки, кросворди. У підготовці до уроків-конференцій діти самостійно читають цікаві книжки про природу, звірів і птахів, дізнаються, які види живуть у нашій місцевості. Окремо ведеться мова про шкідливих і корисних комах, їх охорону. У класі діти доглядають за кімнатнимирослинами, спостерігають за їх ростом і розвитком.
Все це навчає дітей бути небайдужими до природи, розвиває емоційний внутрішній світ, формує екологічну поведінку й етику, розвиває творчі здібності, а творча діяльність — одна з умов утвердження моральної гідності.
Під час спостережень діти вчаться сприймати природу різними органами чуття, переказувати, складати висловлювання. Тому одне з головних завдань — навчити учнів бачити навколишній світ. Кожний урок природознавства починаю з підбиття підсумків фенологічних спостережень: Яке сьогодні число? Який день тижня? Який місяць? Який стан неба? Холодно сьогодні чи ні? Чи були опади, коли ви йшли до школи? Які ще явища природи помітили? Проводячи фенологічні спостереження, учні навчаються бачити явища природи у всій красі, виробляється звичка берегти її.
Для розуміння учнями необхідності збереження природної рівноваги слід підвести їх до усвідомлення загальної закономірності, що все — взаємопов'язано. Так, під час екскурсії на тему "Природа рідного краю" у доступній для дітей формі розкриваю суть цієї закономірності. Пропоную дітям назвати серед оточуючого їх довкілля те, що належить до природи; ставлю завдання відшукати об'єкти та предмети неживої і живої природи; акцентую, що людина - складова частина живої природи. Звертаю увагу школярів на залежність життя на Землі від Сонця (використовую загадки: "В небі я труджуся, знає мене кожен. Я на всіх дивлюся, на мене ж - не можна"; "Всі його люблять, всі па нього чекають, а хто подивиться — кожен скривиться" тощо). Вислухавши відгадки, уточнюю, що життя на Землі без Сонця неможливе: якщо воно перестане світити, то рослини загинуть, бо вони не можуть жити без тепла і світла; а тваринам і людям нічим буде живитися. Все живе замерзне від нестерпної холоднечі. Проте цього не станеться, бо Сонце — зірка, яка випромінює силу-силенну тепла і світла. Його діаметр у 109 разів більший від діаметра Землі, але на небі ми бачимо Сонце маленьким, оскільки відстань до нього від Землі — 150 мли. км. Температура сонячної поверхні — 6000 градусів, а біля центру - 15 млн. градусів. Вчені підрахували, що Сонце світитиме ще мільярди років. "Чи лише тепло і світло потрібні живим істотам?", - запитую і в ході бесіди підводжу дітей до висновку про значення для життя організмів води, повітря, ґрунту, рослин, тварин; про вплив діяльності людини. "У природі все взаємопов'язано" — узагальнюю і пропоную виявити серед довкілля наступні взаємозв'язки: рослини — ґрунт; комахи - квіти рослин; птахи — комахи; птахи — повітря; людина — рослини та ін.
Для кращого усвідомлення цієї закономірності проводжу екологічну гру "Павутинка". Розподіляю ролі, кожній дитині даю табличку з відповідною назвою чи малюнком. Учні стають у коло, один із них тримає клубок ниток і розпочинає гру: "Я липа, мені потрібне Сонце"... Інші учні по черзі продовжують: "Сонце нагріває повітря", "Повітрям дихає білочка", "Білочка їсть горішки ліщини", "На ліщині живуть комахи", "Комах їдять жаби", "Жаб поїдають лелеки", "Лелеки приносять радість людині", "Людям потрібне Сонце"... Перший гравець тримає кінець нитки, а клубок кидає "Сонцю", від нього він мандрує до "Повітря", "Білочки", "Ліщини"... і так доти, поки всі гравці не будуть пов'язані між собою клубком ниток. На завершення гри пропоную ситуативні завдання: Що трапиться, якщо... (Менше тепла і світла надходитиме від Сонця, бо його закриють хмари диму; всіх комах знищать отрутохімікатами; нерозумні діти повбивають жаб і т.п.). Таким чином діти роблять висновок про необхідність підтримання природної рівноваги і небезпеку її порушення внаслідок діяльності людини.
Екологічна освіта й екологічне виховання здійснюються не лише на уроках природознавства, а й на інших уроках. Великі можливості для реалізації поставлених завдань закладені в системі уроків читання. Зокрема, розділи: "Краса землі, краса життя", "Зростайте справжніми людьми" сприяють розвиткові спостережливості, вихованню співчуття, співпереживання, викликають потребу надавати допомогу тим, хто її потребує. Велику роль відіграють також уроки позакласного читання. Наприклад, тема "У різні пори року приваблива земля" поглиблює знання учнів про пори року, збагачує їхнє уявлення про красу природи та виховує бережливе ставлення до неї.
Пройти емоційну школу — школу виховання добрих почуттів допоможуть дітям твори А.Дрофаня "На велику воду", Н.Забіли "Журавлик", В.Сухомлинського «Не забувай про джерело»та ін.
Працюючи над поезією А.Костецького "Не хочу", наголошую, що все живе має право на життя так само, як і людина ("І ні стеблинку, гілку чи травинку я не ображу: це - страшенний гріх!"), а охороняти природу треба заради неї самої ("Метелика ловити я не хочу; він — квітка неба, хай живе собі!").
Використовуючи фрагменти художніх творів, можна запропонувати школярам розв'язати ту чи іншу екологічну задачу, ознайомити їх із правилами екологічно грамотної поведінки в природі не моралізуванням, а надаючи їм право вибору варіанта поведінки, умотивувати її. З цією метою можна використати твори Є.Гуцала "Зайці", В.Носака "Несподівана зустріч", О.Копиленка "Весна в лісі", В.Кави "Він живий", А.Бортняка "Зламана гілка" та ін. За допомогою цих творів можна створити такі педагогічні ситуації, які матимуть значний виховний вплив, сприятимуть формуванню підструктури відповідального ставлення дітей до природи, бо без цього їхні знання є лише "інтелектуальним баластом".
І, нарешті, досягнути успіхів у формуванні екологічної свідомості можна лише тоді, коли підростаюче покоління оволодіє стратегіями і технологіями взаємодії з природою. Адже свідомість формується у процесі діяльності. Що треба зробити, щоб допомогти природі, школярі довідуються з творів Остапа Вишні "Вдячні шпаки", О.Левченка "Якщо допоможемо", О.Довженка "Матусин город", В.Скуратівського "Лелечина криниця" та ін. І обов'язково слід залучати дітей до посильних для їхнього віку природоохоронних справ, бо без цього наявність навіть адекватних уявлень і понять, сформованість відповідального ставлення до природи не забезпечить вирішення екологічних проблем, оскільки людина буде безпорадною при реалізації своїх знань у практичній діяльності.
На уроках української мови теж здійснюється екологічне виховання. Учні виконують вправи, які містять речення природничого змісту, відповідають на численні запитання за картинами, пишуть твори за власними спостереженнями, описують ту чи іншу пору року, тварин, рослини. Часто на уроках використовую екологічні диктанти, перекази.
Заповідники
Люди дедалі глибше пізнають і ширше використовують багатства рідної природи. Але така діяльність не може відбуватися стихійно. До природи треба ставитися бережливо і розсудливо. Наші предки прагнули зберегти рідкісні дерева, цінних тварин, озера та джерела. Так від давніх слів заповідь, заказ і виникли слова заповідник, заказник. Вони означають місця, де заборонена господарська діяльність людини.
Екологічний світогляд учнів формується також і на уроках математики. Діти розв'язують задачі природничого змісту, грають в математичні ігри екологічного характеру. Наприклад:
— За день шпаки приносять у гніздо близько 800 комах. Пташенят треба годувати 22 дні. Скільки шкідливих комах з'їдять шпаченята одного гнізда?
— Щоб яр не збільшувався, його засаджують деревами. Оленка посадила 57 саджанців сосни, Василько — на 7 саджанців менше, ніж Оленка. а Наталка — на З саджанці більше, ніж Василько. Скільки саджанців сосни посадила Наталка?
— Синиця з'їдає за добу стільки комах, скільки важить сама. За місяць (30 днів) вона знищує 600 г комах. Яка вага синиці?
Розв'язуючи задачі, приклади, знаходимо в них екологічний зміст.
Отже, ми зможемо сформувати екологічний світогляд учнів лише тоді, коли екологічне виховання стане складовою частиною всіх сторін навчальної діяльності.
Основу навчальної і виховної роботи в школі становлять обов'язкові заняття. Однак ця робота не закінчується на уроці, вона продовжується і після занять. Тому треба допомагати учням правильно організовувати позаурочний час, щоб він буврозумно використаний для відпочинку, культурних розваг і занять улюбленою справою, для розвитку і вдосконалення розумових, моральних, фізичних та естетичних якостей учнів.
Позакласні заняття дають змогу ширше, ніж це дозволяють уроки, проводити з учнями різні види робіт, які вправляють їх як розумово, так і фізично. Вони допомагають виховувати в учнів інтерес до науки і техніки, любов до творчої праці, вчать мріяти і діяти, формують у них духовні потреби, підвищують культуру використання дозвілля, вільного часу як істинного багатства суспільства й особистості. Така позакласна робота створює особливо сприятливі умови для нагромадження досвіду колективного життя, прояву самостійності, розвитку політичної і суспільної активності.
У позаурочній виховній діяльності необхідно ознайомлювати школярів із принципами і нормами моральності людини, формувати у них моральні переконання і досвід поведінки. З цією метою можна проводити бесіди, лекції, диспути на теми моралі, наводити позитивні приклади з життя, творів мистецтва, а також уроки культури поведінки.
Основними чинниками, які зумовлюють актуальність проблеми екологічного виховання, є порушення природного балансу, яке викликане діяльністю людини: забруднення атмосфери, ґрунту, воли досягло критичного рівня як в Україні, так і у всьому світі.
Тому завдання екологічного виховання — сприяти нагромадженню екологічних знань, виховувати любов до природи, прагнення берегти і примножувати її багатства, формувати вміння і навички діяльності людини в природі.
Комментариев нет:
Отправить комментарий